-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12128 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر حق كسي را كه كار كرده به او ندهند و او خود حقش را بردارد، چه حكمي دارد؟

اسلام براي ايجاد عدالت و دفع ظلم و گرفتن حقوق افراد، قوانيني دارد كه شما ميتوانيد از آن راهها، حق خود را بگيريد، ولي چنانچه گمان ميكنيد براي اثبات مدعاي خود، دليل و مدركي نداريد، در اين صورت، مسئلهاي به نام تقاص پيش ميآيد كه آيا انسان ميتواند چيزي، در برابر حقّي كه دارد، از مال مديون ]=بدهكار[ بردارد؟ فقها در اين باره فرمودهاند: در صورتي كه گرفتن حق، با مراجعه به حاكم شرع ممكن نباشد و مديون نيز قدرت پرداخت داشته باشد، ولي در عين حال از دادن حق، امتناع كند، طلبكار ميتواند به مقدار طلب خود، تقاص كند(تملّك كند)، ولي احتياط آن است كه همين عمل نيز با اذن حاكم شرع باشد.( جامعالمسائل حضرت آيةالله فاضل لنكراني، ج 1، ص 320 و 321، نشر چاپ مهر. )

ولي در هر صورت در به دست آوردن حق خود، بايد عدالت به خرج دهد و بيشتر از حق خود برندارد: اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَيَ;(مائده،8) عدالت كنيد كه به پرهيزگاري نزديكتر است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.